Jednym z najlepszych sposobów zapobiegania zagrożeniom zawodowym, których skutkiem mogą być wypadki przy pracy, jest właściwe zarządzanie bezpieczeństwem pracy. Jego podstawowym elementem jest rzetelna, adekwatna do warunków technicznych i technologicznych w firmie wewnętrzna kontrola bhp.

 

W zakładach gastronomicznych eksploatowane są niebezpieczne maszyny, urządzenia i narzędzia ręczne (np. maszyny do mielenia mięsa oraz rozdrabniania warzyw, kotły warzelne, noże i tasaki).

 

Pracownicy wykonują wiele czynności, takich jak:
  • przenoszenie i podnoszenie surowców, półproduktów oraz gotowych potraw,
  • krojenie,
  • cięcie,
  • rąbanie surowców i półproduktów,
  • podgrzewanie i gotowanie potraw,

w trakcie których szczególnie łatwo o wypadek.

 

Zaleca się, aby szczególnie w małych zakładach gastronomicznych, czyli zatrudniających do pięćdziesięciu pracowników, kontrolę bhp przeprowadzał pracodawca, najlepiej wspólnie z osobą, której powierzono wykonywanie zadań służby bhp.

Pracodawca w mikroprzedsiębiorstwie (zatrudniającym do dziewięciu pracowników), samodzielnie wykonujący zadania służby bhp, musi z problemem zmierzyć się sam lub skorzystać z usług specjalisty z zewnątrz, ponosząc oczywiście koszty takiej usługi.

Podczas kontroli bhp powinni bobecni i czynnie w niej uczestniczyć pracownicy zatrudnieni na danym stanowisku. Dzięki temu znacznie lepiej i pełniej zidentyfikowane zostaną wszystkie zagrożenia faktycznie występujące na stanowiskach pracy.

 

Lista kontrolna

Przeprowadzając kontrolę bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie gastronomicznym, warto wykorzystać poniższą, przykładową listę kontrolną.

W zależności od sytuacji w firmie można skorzystać z całej listy lub jedynie wybranych bloków tematycznych.

Możliwe jest także samodzielnie rozbudowanie lub uszczegółowienie zakresu wymienionych zagadnień (stosownie do specyfiki stanowisk pracy i rodzajów prac).

 

Lista kontrolna dla zakładu gastronomicznego (przykład)

 

Czy teren zakładu pracy spełnia podstawowe wymagania dotyczące jego urządzenia i wyposażenia?
  • Czystość i porządek.
  • Wyposażenie w kanalizację i hydranty doprowadzające wodę do zmywania powierzchni.
  • Nawierzchnia dróg i placów w granicach firmy.
  • Przechowywanie odpadów z produkcji, jeżeli w zakładzie gastronomicznym prowadzona jest produkcja.
Czy budynki i instalacje zakładu pracy spełniają ogólne oraz szczegółowe wymagania odnośnie do stanu technicznego, a także materiałów użytych do ich wykonania?
  • Trwałość konstrukcji i utrzymanie w dobrym stanie technicznym oraz w czystości.
  • Zapewnienie ochrony przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi.
  • Zapewnienie ochrony przed dostępem szkodników.
Czy pomieszczenia pracy firmy spełniają ogólne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy?
  • Usytuowanie sali konsumentów i miejsca odbioru posiłków przeznaczonych do konsumpcji na miejscu.
  • Progi przypodłogowe i różnicowanie poziomu podłóg.
  • Przewody instalacji wodnej. kanalizacyjnej, parowej i innych instalacji (gładkość, szczelność, konstrukcja zapobiegająca opadaniu skroplin lub innych zanieczyszczeń na artykuły spożywcze).
  • Urządzenia ściekowe, tłuszczowniki i osadniki – utrzymywanie w czystości i opróżnianie.
  • Przestrzeganie zakazu:
  • przetrzymywania zwierząt,
  • wykonywania w danym pomieszczeniu innych czynności niż te, do których jest ono przeznaczone,
  • przechowywania rzeczy osobistych, palenia tytoniu i spożywania posiłków poza pomieszczeniami przeznaczonymi do tych celów.
Czy pomieszczenia pracy spełniają wymagania odnośnie do usytuowania, powierzchni i kubatury?
  • Zakłady całoroczny.
  • Zakłady zlokalizowane w podziemnych przejściach ulicznych, podziemnych stacjach komunikacyjnych i obiektach zabytkowych.
  • Placówki gastronomiczne zlokalizowane w kioskach [np. ulicznych, dworcowych).
  • Sezonowe placówki gastronomiczne.
Czy podłogi, ściany i sufity zakładu gastronomicznego spełniają wymagania bezpieczeństwa oraz sanitarnohigieniczne?
  • Połogi – gładkość, zmywalność, pylenie, śliskość, odporność na ścieranie i inne uszkodzenia mechaniczne.
  • Ściany:
  • zabezpieczenie przed kondensacją pary i wzrostem pleśni, gładkość brak szczelin oraz uszkodzeń,
  • pokrycie materiałem zmywalnym, nienasiąkliwym, nietoksycznym i odpornym na działanie wilgoci,
  • wyokrąglenie połączeń ścian i podłóg ze ścianami oraz filarami itp.
Czy w zakładzie pracy spełnione są wymagania dotyczące ogrzewania, oświetlenia i wentylacji?
  • Zapewnienie ogrzewania do temperatury odpowiedniej do metod pracy i wysiłku fizycznego.
  • Zabezpieczenie wejść i wyjść przed przenikaniem zimnego powietrza.
  • Zapewnienie oświetlenia naturalnego w pomieszczeniach stałej pracy – ewentualnie zgoda na zastosowanie wyłącznie sztucznego oświetlenia pomieszczeń stałej pracy.
  • Wyposażenie w wentylację naturalną i mechaniczną o odpowiedniej krotności wymian powietrza.
  • Kierunek przepływu powietrza od czystej do brudnej strony pomieszczeń.
  • Włączanie do różnych układów wentylacyjnych pomieszczeń o różnym poziomie wymagań sanitarnohigienicznych.
Czy w zakładzie pracy spełnione są ogólne wymagania dotyczące pomieszczeń higienicznosanitarnych?
  • Usytuowanie.
  • Wysokość.
  • Pokrycie ścian materiałem gładkim, nienasiąkliwym i odpornym na działanie.
Czy szatnie spełniają wymagania?
  • Urządzenie w oddzielnych lub wydzielonych pomieszczeniach mających bezpośrednie połączenie z umywalnią.
  • Wejścia.
  • Wentyl.
Czy sanitariaty spełniają wymagania?
  • Ustępy przeznaczone dla pracowników zakładu gastronomicznego.
  • Ustępy dla konsumentów.
  • Zakład sezonowy:
  • natrysk z kabiną do rozbierania się,
  • zespół sanitarny (ustęp i umywalka).
  • Bufety i punkty małej gastronomii:
  • wydzielenie pomieszczenia lub jego części na szatnię,
  • zainstalowanie zlewozmywaka i umywalki z ciepłą oraz zimną wodą.
Czy spełnione są wymagania bezpieczeństwa pracy przy obsłudze i użytkowaniu maszyn, urządzeń oraz narzędzi?
  • Urządzenia chłodnicze – przeglądy, remonty, naprawy i obsługa.
  • Gastronomiczne urządzenia wytwórcze:
  • kotły warzelne,
  • patelnie i frytkownice elektryczne,
  • kuchnie mikrofalowe.
  • Gastronomiczne maszyny przetwarzające – elektryczne maszyny do mielenia mięsa i rozdrabniania warzyw.
  • Gastronomiczne maszyny i urządzenia pomocnicze:
  • elektryczne bemary i taborety podgrzewcze,
  • zmywarki do naczyń,
  • narzędzia ręczne,
  • naczynia warzelne.
Czy spełnione są wymagania bezpieczeństwa pracy i sanitarnohigieniczne przy magazynowaniu towarów?
  • Urządzenia pomocnicze:
  • drabiny nie mogą być stosowane jako droga stałego transportu lub do przenoszenia ciężarów,
  • regały, półki i stojaki powinny być umocowane w sposób wykluczający ich przewrócenie się lub przechył, mieć odpowiednio wytrzymałą konstrukcję oraz oznaczoną w sposób trwały i widoczny dopuszczalną obciążalność.
  • Zasady magazynowania:
  • wymagania sanitarnohigieniczne,
  • wymagania bezpieczeństwa.
Czy przestrzegane są wymagania dotyczące prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet?

Nie wolno zatrudniać kobiet przy pracach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia, w szczególności przy wszystkich pracach, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy, przekraczają 1200 kcal [5000 kJ] na zmianę roboczą, a przy pracy dorywczej – 4,8 kcal/min [20 kJ/min].

Czy przestrzegane są wymagania dotyczące prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac?
  • Umieszczony w widocznym miejscu wykaz stanowisk pracy, na których wzbronione jest zatrudnianie młodocianych.
  • Zakaz zatrudniania młodocianych przy pracach:
  • związanych z nadmiernym wysiłkiem fizycznym i transportem ciężarów oraz wymuszoną pozycją ciała,
  • zagrażających prawidłowemu rozwojowi psychicznemu,
  • mogących spowodować urazy młodocianych i zagrożenia innych osób,
  • w obciążającym mikroklimacie środowiska pracy,
  • przy nieodpowiednim oświetleniu.

 

Na postawione pytania należy odpowiedzieć zgodnie ze stanem faktycznym „tak” lub „nie”.

Jeżeli odpowiedź brzmi „tak” – trzeba przejść do następnego pytania.

Jeśli odpowiecie to „nie” – należy podjąć odpowiednie działania w celu poprawy stanu bhp i powtórzyć ocenę ryzyka zawodowego w zakresie tego zagadnienia.

 

Podstawa prawna

  • rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy [tekst jedn.: Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.],
  • rozporządzenie Rady Ministrów z 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet [Dz.U. nr 114, poz. 545 ze zm.],
  • rozporządzenie Rady Ministrów z 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac [Dz.U. nr 200, poz. 2047 ze zm.].

 

Warto zapamięt:

  1. Jednym z najlepszych sposobów zapobiegania zagrożeniom zawodowym skutkującym wypadkami przy pracy jest właściwe zarządzanie bezpieczeństwem pracy. Jego podstawowym elementem jest rzetelna, adekwatna do warunków technicznych i technologicznych w firmie wewnętrzna kontrola bhp.
  2. Zaleca się, aby szczególnie w małych zakładach gastronomicznych, czyli zatrudniających do pięćdziesięciu pracowników, kontrolę bhp przeprowadzał pracodawca, najlepiej wspólnie z osobą, której powierzono wykonywanie zadań służby bhp.
  3. Podczas kontroli bhp powinni być obecni i czynnie w niej uczestniczyć pracownicy zatrudnieni na danym stanowisk Dzięki temu znacznie lepiej i pełniej zidentyfikowane zostaną wszystkie zagrożenia faktycznie występujące na stanowiskach pracy.

 

Źródło: “BHP w firmie”  – Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o o.