Jednym z najlepszych sposobów zapobiegania zagrożeniom zawodowym, których skutkiem mogą być wypadki przy pracy, jest właściwe zarządzanie bezpieczeństwem pracy. Jego podstawowym elementem jest rzetelna, adekwatna do warunków technicznych i technologicznych w firmie wewnętrzna kontrola bhp.
W zakładach gastronomicznych eksploatowane są niebezpieczne maszyny, urządzenia i narzędzia ręczne (np. maszyny do mielenia mięsa oraz rozdrabniania warzyw, kotły warzelne, noże i tasaki).
Pracownicy wykonują wiele czynności, takich jak:
- przenoszenie i podnoszenie surowców, półproduktów oraz gotowych potraw,
- krojenie,
- cięcie,
- rąbanie surowców i półproduktów,
- podgrzewanie i gotowanie potraw,
w trakcie których szczególnie łatwo o wypadek.
Zaleca się, aby szczególnie w małych zakładach gastronomicznych, czyli zatrudniających do pięćdziesięciu pracowników, kontrolę bhp przeprowadzał pracodawca, najlepiej wspólnie z osobą, której powierzono wykonywanie zadań służby bhp.
Pracodawca w mikroprzedsiębiorstwie (zatrudniającym do dziewięciu pracowników), samodzielnie wykonujący zadania służby bhp, musi z problemem zmierzyć się sam lub skorzystać z usług specjalisty z zewnątrz, ponosząc oczywiście koszty takiej usługi.
Podczas kontroli bhp powinni być obecni i czynnie w niej uczestniczyć pracownicy zatrudnieni na danym stanowisku. Dzięki temu znacznie lepiej i pełniej zidentyfikowane zostaną wszystkie zagrożenia faktycznie występujące na stanowiskach pracy.
Lista kontrolna
Przeprowadzając kontrolę bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie gastronomicznym, warto wykorzystać poniższą, przykładową listę kontrolną.
W zależności od sytuacji w firmie można skorzystać z całej listy lub jedynie wybranych bloków tematycznych.
Możliwe jest także samodzielnie rozbudowanie lub uszczegółowienie zakresu wymienionych zagadnień (stosownie do specyfiki stanowisk pracy i rodzajów prac).
Lista kontrolna dla zakładu gastronomicznego (przykład)
Czy teren zakładu pracy spełnia podstawowe wymagania dotyczące jego urządzenia i wyposażenia?
- Czystość i porządek.
- Wyposażenie w kanalizację i hydranty doprowadzające wodę do zmywania powierzchni.
- Nawierzchnia dróg i placów w granicach firmy.
- Przechowywanie odpadów z produkcji, jeżeli w zakładzie gastronomicznym prowadzona jest produkcja.
Czy budynki i instalacje zakładu pracy spełniają ogólne oraz szczegółowe wymagania odnośnie do stanu technicznego, a także materiałów użytych do ich wykonania?
- Trwałość konstrukcji i utrzymanie w dobrym stanie technicznym oraz w czystości.
- Zapewnienie ochrony przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi.
- Zapewnienie ochrony przed dostępem szkodników.
Czy pomieszczenia pracy firmy spełniają ogólne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy?
- Usytuowanie sali konsumentów i miejsca odbioru posiłków przeznaczonych do konsumpcji na miejscu.
- Progi przypodłogowe i różnicowanie poziomu podłóg.
- Przewody instalacji wodnej. kanalizacyjnej, parowej i innych instalacji (gładkość, szczelność, konstrukcja zapobiegająca opadaniu skroplin lub innych zanieczyszczeń na artykuły spożywcze).
- Urządzenia ściekowe, tłuszczowniki i osadniki – utrzymywanie w czystości i opróżnianie.
-
Przestrzeganie zakazu:
- przetrzymywania zwierząt,
- wykonywania w danym pomieszczeniu innych czynności niż te, do których jest ono przeznaczone,
- przechowywania rzeczy osobistych, palenia tytoniu i spożywania posiłków poza pomieszczeniami przeznaczonymi do tych celów.
Czy pomieszczenia pracy spełniają wymagania odnośnie do usytuowania, powierzchni i kubatury?
- Zakłady całoroczny.
- Zakłady zlokalizowane w podziemnych przejściach ulicznych, podziemnych stacjach komunikacyjnych i obiektach zabytkowych.
- Placówki gastronomiczne zlokalizowane w kioskach [np. ulicznych, dworcowych).
- Sezonowe placówki gastronomiczne.
Czy podłogi, ściany i sufity zakładu gastronomicznego spełniają wymagania bezpieczeństwa oraz sanitarnohigieniczne?
- Połogi – gładkość, zmywalność, pylenie, śliskość, odporność na ścieranie i inne uszkodzenia mechaniczne.
-
Ściany:
- zabezpieczenie przed kondensacją pary i wzrostem pleśni, gładkość brak szczelin oraz uszkodzeń,
- pokrycie materiałem zmywalnym, nienasiąkliwym, nietoksycznym i odpornym na działanie wilgoci,
- wyokrąglenie połączeń ścian i podłóg ze ścianami oraz filarami itp.
Czy w zakładzie pracy spełnione są wymagania dotyczące ogrzewania, oświetlenia i wentylacji?
- Zapewnienie ogrzewania do temperatury odpowiedniej do metod pracy i wysiłku fizycznego.
- Zabezpieczenie wejść i wyjść przed przenikaniem zimnego powietrza.
- Zapewnienie oświetlenia naturalnego w pomieszczeniach stałej pracy – ewentualnie zgoda na zastosowanie wyłącznie sztucznego oświetlenia pomieszczeń stałej pracy.
- Wyposażenie w wentylację naturalną i mechaniczną o odpowiedniej krotności wymian powietrza.
- Kierunek przepływu powietrza od czystej do brudnej strony pomieszczeń.
- Włączanie do różnych układów wentylacyjnych pomieszczeń o różnym poziomie wymagań sanitarnohigienicznych.
Czy w zakładzie pracy spełnione są ogólne wymagania dotyczące pomieszczeń higienicznosanitarnych?
- Usytuowanie.
- Wysokość.
- Pokrycie ścian materiałem gładkim, nienasiąkliwym i odpornym na działanie.
Czy szatnie spełniają wymagania?
- Urządzenie w oddzielnych lub wydzielonych pomieszczeniach mających bezpośrednie połączenie z umywalnią.
- Wejścia.
- Wentyl.
Czy sanitariaty spełniają wymagania?
- Ustępy przeznaczone dla pracowników zakładu gastronomicznego.
- Ustępy dla konsumentów.
-
Zakład sezonowy:
- natrysk z kabiną do rozbierania się,
- zespół sanitarny (ustęp i umywalka).
-
Bufety i punkty małej gastronomii:
- wydzielenie pomieszczenia lub jego części na szatnię,
- zainstalowanie zlewozmywaka i umywalki z ciepłą oraz zimną wodą.
Czy spełnione są wymagania bezpieczeństwa pracy przy obsłudze i użytkowaniu maszyn, urządzeń oraz narzędzi?
- Urządzenia chłodnicze – przeglądy, remonty, naprawy i obsługa.
-
Gastronomiczne urządzenia wytwórcze:
- kotły warzelne,
- patelnie i frytkownice elektryczne,
- kuchnie mikrofalowe.
- Gastronomiczne maszyny przetwarzające – elektryczne maszyny do mielenia mięsa i rozdrabniania warzyw.
-
Gastronomiczne maszyny i urządzenia pomocnicze:
- elektryczne bemary i taborety podgrzewcze,
- zmywarki do naczyń,
- narzędzia ręczne,
- naczynia warzelne.
Czy spełnione są wymagania bezpieczeństwa pracy i sanitarnohigieniczne przy magazynowaniu towarów?
-
Urządzenia pomocnicze:
- drabiny nie mogą być stosowane jako droga stałego transportu lub do przenoszenia ciężarów,
- regały, półki i stojaki powinny być umocowane w sposób wykluczający ich przewrócenie się lub przechył, mieć odpowiednio wytrzymałą konstrukcję oraz oznaczoną w sposób trwały i widoczny dopuszczalną obciążalność.
-
Zasady magazynowania:
- wymagania sanitarnohigieniczne,
- wymagania bezpieczeństwa.
Czy przestrzegane są wymagania dotyczące prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet?
Nie wolno zatrudniać kobiet przy pracach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia, w szczególności przy wszystkich pracach, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy, przekraczają 1200 kcal [5000 kJ] na zmianę roboczą, a przy pracy dorywczej – 4,8 kcal/min [20 kJ/min].
Czy przestrzegane są wymagania dotyczące prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac?
- Umieszczony w widocznym miejscu wykaz stanowisk pracy, na których wzbronione jest zatrudnianie młodocianych.
-
Zakaz zatrudniania młodocianych przy pracach:
- związanych z nadmiernym wysiłkiem fizycznym i transportem ciężarów oraz wymuszoną pozycją ciała,
- zagrażających prawidłowemu rozwojowi psychicznemu,
- mogących spowodować urazy młodocianych i zagrożenia innych osób,
- w obciążającym mikroklimacie środowiska pracy,
- przy nieodpowiednim oświetleniu.
Na postawione pytania należy odpowiedzieć zgodnie ze stanem faktycznym „tak” lub „nie”.
Jeżeli odpowiedź brzmi „tak” – trzeba przejść do następnego pytania.
Jeśli odpowiecie to „nie” – należy podjąć odpowiednie działania w celu poprawy stanu bhp i powtórzyć ocenę ryzyka zawodowego w zakresie tego zagadnienia.
Podstawa prawna
- rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy [tekst jedn.: Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.],
- rozporządzenie Rady Ministrów z 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet [Dz.U. nr 114, poz. 545 ze zm.],
- rozporządzenie Rady Ministrów z 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac [Dz.U. nr 200, poz. 2047 ze zm.].
Warto zapamiętać:
- Jednym z najlepszych sposobów zapobiegania zagrożeniom zawodowym skutkującym wypadkami przy pracy jest właściwe zarządzanie bezpieczeństwem pracy. Jego podstawowym elementem jest rzetelna, adekwatna do warunków technicznych i technologicznych w firmie wewnętrzna kontrola bhp.
- Zaleca się, aby szczególnie w małych zakładach gastronomicznych, czyli zatrudniających do pięćdziesięciu pracowników, kontrolę bhp przeprowadzał pracodawca, najlepiej wspólnie z osobą, której powierzono wykonywanie zadań służby bhp.
- Podczas kontroli bhp powinni być obecni i czynnie w niej uczestniczyć pracownicy zatrudnieni na danym stanowisk Dzięki temu znacznie lepiej i pełniej zidentyfikowane zostaną wszystkie zagrożenia faktycznie występujące na stanowiskach pracy.
Źródło: “BHP w firmie” – Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o o.